Yükleniyor, lütfen bekleyiniz.

Türkçe Hazırlık Programı

Türkçe Hazırlık Programı Rehberi

Türkçe Hazırlık Programı

İbn Haldun Üniversitesi, çok dillilik politikasına uygun olarak, uluslararası öğrencilere yönelik Türkçe dil eğitimi sunmaktadır. Üniversitemiz Yabancı Diller Yüksekokulu, Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (İHU TÖMER) ile birlikte öğrencilere akademik başarı için gerekli Türkçe yeterliliğini kazandırmayı hedeflemektedir. Türkçe Hazırlık Programı, öğrencilerin dil becerilerini gelişim seviyelerine uygun bir şekilde artırmak amacıyla beş modülden oluşmaktadır: A1, A2, B1, B2 ve C1+. Programın geliştirme izleği ve içerik seviyeleri Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metninin (AOBM) belirlediği standartlara uygun olarak kapsamlı ve etkili bir öğrenme deneyimi sağlar.

Deneyimli ve nitelikli öğretim görevlilerinden oluşan Türkçe öğretim kadrosu, dil öğretimi konusunda eğitimli ve üniversitelerde dil öğretimi alanında uzmanlaşmış profesyonellerden oluşmaktadır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde deneyimli öğretim görevlileri, öğrencilerle bireysel olarak ilgilenerek, onların dil öğrenme süreçlerini en verimli şekilde yönlendirmek için kişiselleştirilmiş, iletişimsel yaklaşımı benimsemiştir. Programımız öğrencileri çeşitli etkinlikler aracılığıyla etkin bir şekilde dahil ederek, etkileşimli ve dinamik bir öğrenme ortamı oluşturmayı amaçlamaktadır

Modüler Sistem

Türkçe Hazırlık Programı, esnek ve öğrenci odaklı bir yapı olan Modüler Sistem ile sunulmaktadır. Bu sistem, öğrencilerin kendi hızlarında ilerlemelerine olanak tanırken, her modülün sonunda belirli bir dil beceri seviyesi hedeflenir. A1, A2, B1, B2 ve C1 seviyelerinde 5 modülden oluşan bu modüler sistemde her bir modül 7 hafta sürer. Her modül, önceki modülde öğrenilen bilgilerin üzerine inşa edilerek öğrencilerin dil becerilerini daha ileri seviyelere taşır.

Modüller, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek için farklı etkinlik ve uygulamalarla zenginleştirilmiştir. Öğrenciler, sınıf içi etkileşimler, grup çalışmaları, bireysel projeler, sunumlar ve yazılı alıştırmalar gibi çeşitli etkinliklerle dil becerilerini pekiştirirler. Ayrıca, öğrencilere dilin sadece akademik kullanımını değil, günlük yaşamda ve toplumsal bağlamlarda da nasıl kullanılacağını öğretmek amacıyla Türk kültürüne dair etkinlikler de programda yer almaktadır.

Seviye Müfredatları

A1 düzeyi AOBM’de “başlangıç seviyesini” ifade eder ve dil öğrenicisinin en temel düzeyde iletişim kurabilmesi beklenir. Bu modül, temel dil becerilerini kazandırmayı amaçlar. Öğreniciler, günlük iletişimde kullanacakları temel Türkçe kelimeleri ve cümle yapılarını öğrenir. Öğrenicinin konuştuğu kişilerle basit düzeyde ihtiyaçlarını karşılayabilmek adına dinleme, okuma, yazma, konuşma becerilerinde bu düzeydeki kazanımlara sahip olması hedeflenir.

A2 düzeyi AOBM’de “temel kullanıcı” olarak tanımlanır ve öğrenciler, belli başlı sosyal durumlarla başa çıkabilecek dil becerilerine sahip olurlar. Temel dilbilgisi ve iletişim becerilerinin güçlendirildiği bu seviyede öğrencinin günlük hayat, yaşanan deneyimler, sağlık ve beslenme, doğa, çevre ve kurallar, bilim, sanat ve teknoloji konularında Türkçe temel günlük ifadeleri öğrenip kullanabilmesi ve dinleme, okuma, yazma, konuşma becerilerinde bu düzeydeki kazanımlara sahip olması hedeflenir. Öğrenici Türkçedeki basit zamanları kullanarak çok sık karşılaştığı durumlarla ilgili bilgi alışverişini gerçekleştirebilir.

Eşik düzey olarak kabul edilen B1 düzeyinde öğrenici “bağımsız kullanıcı” olarak tanımlanır ve dilde kendini rahatça ifade edebilir, bildiği konularda derinlemesine iletişim kurabilir. Öğreniciler açık bir dil kullanıldığında yardım almadan kendilerini ifade edebilir ve günlük hayatta karşılaştıkları birçok durumla rahatça baş edebilirler. Bu kurda öğrenicinin bir konuşmayı başlatıp, uygun bir şekilde sürdürerek sonlandırması; istek, arzu ve planlarını ifade etmesi; günlük hayatta sıradan olmayan durumlarla baş etmeye başlaması; bilindik konularda hazırlık yapmadan bir sohbete dahil olup iletişimi ve etkileşimi sürdürmesi; duraklamalarla geniş çapta dilbilgisel ögeleri kullanması; çevresindeki uzun konuşmaların temel noktalarını takip edebilmesi; yazılı ve sözlü olarak birbiri ile bağlantılı ve tutarlı ifadeler kullanarak kendi görüş ve düşüncelerini gerekçeleriyle açıklayabilmesi amaçlanmaktadır.

Bu seviye “bağımsız kullanıcı” kategorisindedir ve öğrenici kendini Türkçe rahatça ifade edebilir. B2 seviyesinde öğreniciler daha derinlemesine analiz yaparak, gündelik yaşam dışında profesyonel ve akademik konularda da etkili iletişim kurma becerisini geliştirirler. Türkçede somut ve soyut konulara yönelik karmaşık metinlerin temel içeriği ile kendi uzmanlık alanında yapılan tartışmaları anlayabilir, Türkçe konuşan kişilerle akıcı bir şekilde konuşabilir. Kapsamlı bir konuya ilişkin görüşlerini açık ve ayrıntılı bir şekilde ifade edebilirler. Güncel bir konuyla ilgili görüş bildirebilir ve çeşitli olasılıkların olumlu ve olumsuz yönlerini gösterebilirler.

C1 düzeyi, “yetkin kullanıcı” olarak tanımlanır ve öğreniciler çeşitli dilsel ve akademik görevleri başarıyla yerine getirebilirler. Öğrenciler karmaşık dil yapılarını ve geniş kapsamlı konuları anlayarak Türkçeyi hem günlük yaşamda hem de akademik bağlamda etkin bir şekilde kullanabilirler. Bu kurs öğrenicilerin akademik Türkçe okuma ve yazma becerilerini ilerletecek şekilde tasarlanmıştır. Beşinci düzey Türkçe kursu öncelikle uluslararası öğrencilere 20. yüzyıl başlarından günümüze kadar yazılmış (roman, öykü, şiir, makale, deneme ve akademik tezler gibi) modern Türkçe metinlerini okuma ve anlama kapasitesini kazandırmayı amaçlamaktadır. Ödevler günlük düzenli okumaların yanında Türkçe yazılacak kompozisyon ve denemeleri, söz dağarını ve Türkçe dil bilgisini geliştirecek alıştırmaları kapsar.

Program ile İlgili Önemli Bilgiler

Türkçe Hazırlık Programına yönlendirilen öğrenciler Türkçe Yeterlik Sınavı ya da Düzey Belirleme Sınavına katılırlar. Bu sınavlar, öğrencilerin hangi seviyede eğitim alacaklarını belirlemek için kullanılır. Mezuniyet için öğrencilerin Türkçe Hazırlık Programındaki tüm seviyeleri başarıyla tamamlamaları ve hedeflenen dil seviyesine ulaşmaları gerekmektedir. Öğrenciler Türkçe Hazırlık Programını başarıyla tamamladıktan sonra akademik eğitimlerine başladıkları bölüme geçebilirler.

Türkçe Hazırlık Programında, öğrencilerin başarılı olabilmesi için devam kriterlerine uyması gerekmektedir. %90 derse devam zorunluluğu vardır. Devamsızlık öğrencinin genel başarı durumunu etkileyeceği için eğer bir öğrenci belirlenen devamsızlık limitini aşarsa final sınavına girme hakkını kaybeder ve öğrenci bir sonraki seviyeye geçemeyerek kur tekrarı yapar. Bu nedenle öğrencilerin düzenli olarak derslere katılmaları ve verilen etkinliklere aktif katılım göstermeleri önemlidir.

Öğrencilerin başarıyla bir modülü tamamlayabilmesi için kur sonu final sınavından en az 60 puan alması ve haftalık ödevler, projeler ve sınavlar üzerinden hesaplanan toplam değerlendirme notunun en az 65 puan olması gerekmektedir.

Sizler için hazırladığımız Türkçe Hazırlık Program Rehberi'ne dosyalar bölümünden ulaşabilirsiniz. 

Dosyalar